Freek Jan ter Haar
by Freek Jan ter Haar

Sommigen zijn het alweer bijna vergeten, de komst van de AVG in mei 2018. De AVG vierde maandag haar tweede verjaardag, dus tijd om de balans op te maken. Sinds 25 mei 2018 moeten Europese bedrijven zich houden aan strenge regels voor het verzamelen van data en hebben burgers meer zicht op welke gegevens over hen worden verzameld.

2019 was het jaar waarin de Autoriteit Persoonsgegevens boetes ging uitschrijven voor overtredingen. Voor grote bedrijven ging dit om enkele miljoenen euro’s, en dat zal alleen maar meer worden. Inmiddels zijn al meer boetes uitgedeeld aan bedrijven, maar heb jij ook al controle gehad?

Ben jij AVG-proof?
Elke onderneming heeft maatregelen moeten treffen om boetes te voorkomen, want elke organisatie heeft met de AVG te maken. Ook bedrijven die geen controle hebben gehad.

  • De wet geldt voor alle bedrijven en organisaties die persoonsgegevens vastleggen van klanten, personeel of andere personen uit de EU;
  • Activiteiten vallen sneller onder de privacywet. Denk aan het versturen van een offerte of factuur, maar ook het bijhouden van afspraken met klanten, contactgegevens van klanten of personeelsinformatie;
  • Je hebt verantwoordingsplicht;
  • Kun je geldig bewijs leveren dat je toestemming hebt om persoonsgegevens te verwerken?;
  • Persoonsgegevens moeten zorgvuldig worden verkregen en opgeslagen;
  • Niet voldoen aan de nieuwe privacywetgeving kan een boete opleveren met sancties tot 20 miljoen euro of 4% van je jaaromzet;

Wat heb jij al gedaan om dit te voorkomen?

Hoe gaat het nu met de AVG?
Volgens verschillende bronnen gaat het de goede kant op. De vraag is of er al veel is veranderd sinds de invoering van de AVG wet, want dat is eigenlijk niet het geval. Eigenlijk is er qua wet weinig veranderd ten opzichte van de WBP. Het grootste verschil zit hem in de handhaving van deze regels. Grote verschillen zitten in het documenteren van datalekken. Ook is het verplicht om een Functionaris Gegevensbescherming aan te stellen. Deze persoon is verantwoordelijk en rapporteert over de naleving van de AVG.

Het AVG-proof maken van je organisatie is erg gecompliceerd en kan veel tijd in beslag nemen. Dit hangt af van de grote van het bedrijf en de gegevens waarmee gewerkt wordt. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om dit te laten doen door een derde partij, die hierin zijn gespecialiseerd. Nubix kan een AVG-check voor jou uitvoeren! Ook na 2 jaar kan dit nog zeer waardevol zijn.

Benieuwd naar prijzen en informatie? Neem contact met ons op!

Geplaatst in categorie Nubix
Vorige
Alle berichten
Volgende

We Build Building and Great Homes.

We successfully cope with tasks of varying complexity, provide long-term guarantees and regularly master new technologies.

Get in touch

(+380) 50 318 47 07

65 Allerton Street 901 N Pitt Str, Suite 170, VA 22314, USA

WordPress Cookie Notice door Real Cookie Banner