SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
VRAGEN? STUUR ONS EEN WHATSAPP OF BEL ONS: 085 77 399 33 Download hier TeamViewer
  • LOGIN

Nubix

Nubix

Nubix is jouw strategische partner op IT-gebied! Dagelijks werken wij gezamenlijk aan de beste IT-oplossingen.

T 085 77 399 33
Email: support@nubix.nl

Nubix ICT | VoIP | WEB | CRM
Hengelosestraat 1, 7482 AA, Haaksbergen<br> KvK: 52297764 Enschede

Open in Google Maps
  • HOME
  • ONZE DIENSTEN
  • OVER ONS
  • WERKWIJZE
  • BLOG
  • VACATURES4
  • STORINGEN
  • KENNISSESSIES
  • CONTACT
  • Home
  • Blog
  • Nubix
  • Een goede voorbereiding is het halve werk; er komen nieuwe regels aan voor online verkopers

Een goede voorbereiding is het halve werk; er komen nieuwe regels aan voor online verkopers

maandag, 31 januari 2022 / Categorie: Nubix

Een goede voorbereiding is het halve werk; er komen nieuwe regels aan voor online verkopers

regels online verkopen

Voor iedereen die online verkoopt via een webshop, social media of een ander online verkoopplatform, dan gelden er vanaf 28 mei 2022 nieuwe regels.

Er zal een informatieplicht gaan gelden voor onder andere je reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten.

Hieronder de 6 veranderingen en hoe je, je hierop kan voorbereiden.

De regels veranderen voor online verkopen omdat er nieuwe Europese richtlijnen zijn om consumenten te beschermen. Deze nieuwe richtlijn valt ook in de smaak bij Thuiswinkel.org. “De regels uit de richtlijn passen bij de nieuwe, digitale ontwikkelingen en zorgen voor gelijke regels voor ondernemers op de Europese markt. Ze beschermen daarnaast de consument beter en versterken het vertrouwen van consumenten in online kopen” aldus Vincent Romviel van Thuiswinkel.org.

En hoe eerder je de regels alvast implementeert, hoe beter het is voor je concurrentiepositie. Want jouw klanten zijn de grote winnaars van deze nieuwe regelgeving en als jij dit alvast geregeld hebt, zullen jouw klanten dit alleen maar kunnen waarderen.

Webshop reviews

Is het voor jouw webshop belangrijk om reviews en beoordelingen te laten zien? Dan is het verplicht vanaf 28 mei 2022 erbij te vermelden:

  1. Hoe controleer je dat deze recensies daadwerkelijk van klanten zijn die dat artikel hebben gekocht en gebruikt? Dit kan je doen door bijvoorbeeld een controle op verdachte patronen. Denk aan veel recensies in korte tijd voor een bepaald product of dezelfde teksten bij producten.
  2. Of je alle positieve en negatieve reviews van producten verwerkt.
  3. Of er sprake is van sponsoring en of je voor je beoordelingen betaald.

Er mogen tevens op social media geen valse consumentenbeoordelingen weergegeven worden.

Consumenten gaan op beoordelingen en aanbevelingen af en met deze uitgebreidere informatieplicht kan een klant beter beoordelen of de reviews oprecht zijn en een beter afgewogen beslissing nemen om iets wel of niet te kopen.

Er zijn partijen waar je als ondernemer bij aangesloten kan zijn, zoals Kiyoh of Trustmaster. Dit soort partijen voldoen aan deze informatieplicht.

Gepersonaliseerd aanbod

Ken je dat, dat ineens die spijkerbroek waar je laatst naar hebt gekeken, constant in je social media voorbij komt? En ineens is hij afgeprijsd. Dit wordt een gepersonaliseerd aanbod genoemd. Maar naast recente zoekopdrachten kan dit ook komen door aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere bij jou bekende kenmerken van de klant. Als online verkoper ben je straks verplicht om je klant hierover te informeren, voordat hij iets koopt. Dit doe je bijvoorbeeld met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina. Klanten kunnen hierdoor besluiten om te controleren of het aanbod echt aantrekkelijk is op vergelijkbare aanbieders.

Kortingen
Van bedrag X voor bedrag Y, nu in de sale! We kennen ze wel, maar ook hiervoor zullen andere regels gaan gelden. Vanaf 28 mei 2022 mag je geen ‘willekeurige’ prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting. Als je adverteert met van-voor-korting, moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel. Je mag wel korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product.

“Gratis” online diensten

Bied jij ‘gratis’ digitale diensten aan, waarvoor consumenten hun persoonlijke gegevens moeten opgeven? Dan moet je straks meer informatie verstrekken over hoe lang klanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Consumenten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen. Zeggen ze op? Dan moet je als aanbieder van een digitale dienst direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen.

Online marktplaatsen
Heb jij een eigen online marktplaats? Dan kan een klant een product of dienst afnemen van jou of van ondernemers of consumenten die hun producten of diensten op jouw marktplaats aanbieden. Om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen, moet je consumenten nog voordat zij iets kopen laten weten met wie zij rechtstreeks zaken doen. Daarnaast geef je aan of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden. Zet deze gegevens goed zichtbaar op je betaalpagina. Verstoppen in bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden, mag niet.

Naast de informatieplicht, heb je ook een onderzoeksplicht. Als online marktplaats moet je van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en de voorwaarden van degenen die diensten of goederen verkopen via jouw platform. Als je anderen via jouw webshop producten of diensten aan laat bieden, ben je een online marktplaats en gelden bovenstaande regels ook.

Vergelijkingssites

Als jij online zoekfuncties aanbiedt, zoals een website waarmee je energieaanbieders, reizen, hotels of andere producten of diensten vergelijkt, krijg je ook te maken met een uitgebreidere informatieplicht. Je moet van tevoren aan klanten duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. Je hoeft hierbij niet je algoritmes bekend te maken, maar je moet wel aangeven op basis waarvan een zoekuitslag tot stand komt. Bijvoorbeeld als bedrijven betalen voor een hoge plek in de zoekresultaten, dan moet je hier eerlijk over zijn. Deze informatie moet al zichtbaar zijn op de pagina waarop de zoekresultaten staan, ongeacht dus of een bezoeker iets bij je koopt.

Handhaving en sancties

Uiteraard zal er worden gehandhaafd. Houd je, je niet aan de nieuwe regels, dan zien de ACM (Autoriteit Consument en Markt) en de AFM (Autoriteit Financiele Markten) dit als oneerlijke handelspraktijk. Zij zullen daarop handhaven. Hierbij zijn aard, omvang, ernst, duur en frequentie van de overtreding van belang. De ACM en AFM kunnen boetes opleggen of overtreders een termijn opgeven waarbinnen zij de onjuiste situatie moeten oplossen. De boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximum van 2 miljoen euro. Als een overtreding vaker voorkomt, kan het percentage oplopen naar 10% van de jaaromzet.
De verwachting is dat de handhaving voor een groot deel zal plaatsvinden op basis van signalering door klanten.

Heb je hier nog vragen over, neem vooral contact met ons op.

Bron: Kamer van Koophandel

  • Tweet
Tagged under: nieuwe regels, online verkopen, veranderingen, voorbereiden, wijzigingen

Recente blog’s

  • Nubix officieel partner van Brother

    We zijn trots om aan te kunnen kondigen dat we ...
  • Even voorstellen; Marijn Welmerink

    Marijn is 22 jaar en woont in Neede. Vorig jaar...
  • Wat heeft een brand in je bedrijf te maken met het veilig achterlaten van je werkplek?

    Bij een brandmelding of brandoefening rent iede...
  • Even voorstellen; Clint Ellenbroek.

    Clint is 19 jaar en is vorig jaar begonnen met ...
  • Wat heeft een brand in je bedrijf te maken met het veilig achterlaten van je werkplek?

    Bij een brandmelding of brandoefening rent iede...

Archieven

  • 2023
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2022
    • november
    • oktober
    • september
    • augustus
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2021
    • december
    • november
    • oktober
    • september
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2020
    • november
    • oktober
    • september
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2019
    • november
    • oktober
    • augustus
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2018
    • november
    • oktober
    • september
    • juli
    • juni
    • mei
    • april
    • maart
    • februari
    • januari
  • 2017
    • december
    • november

Archief

Categorieën

  • Nubix

© 2018 Nubix B.V. | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring

TOP
  • Whatsapp
  • Nubix portal
  • Teamviewer
×
Show

Support

1 WhatsApp: 06 107 52 906
2 E-mail: support@nubix.nl
3 Telefoon: 085 77 399 33

Het kan zijn dat we vragen om mee te kijken. Daar gebruiken wij Teamviewer voor. Klik op de juiste versie om Teamviewer te openen:

TeamViewer

Openingstijden

Maa-Vrij 08:30 - 17:00
Zat - Zon gesloten

SEARCH

RECENT POSTS

  • Nubix officieel partner van Brother

  • Even voorstellen; Marijn Welmerink

  • Wat heeft een brand in je bedrijf te maken met het veilig achterlaten van je werkplek?

TAG CLOUD

15 jaar app authenticatie bedrijfsleven belangrijk beveiliging bronnen communicatie crm cyber security duo efficient feestdagen google ict in2crm in2crm cs inzichtelijk leren licentie maatwerk magento Magento2 microsoft microsoft office mogelijkheden nubix overzichtelijk procesoptimalisatie schoonmaken Security software support Teams tips toekomst vakantie veiligheid visueel viva voip wachtwoord werknemerservaring wijzigingen zonnebril